
ŞİRKET YÖNETMEK ARABA KULLANMAYA BENZER….
GELECEĞİN RESMİ – VİZYON
“Araba kullanırken neler önemli ise aslında hayatımızda da bunlar önemli.” cümlesini ilk yazıdan
hatırlarsınız. Hatta başlıkta ifade edilen gibi şirket yönetmek araba kullanmaya benzer demiştik.
Araba yolculuğu kelimelerini duyduğum anda öncelikle “nereye gidiyoruz?” düşüncesi gelir aklıma.
Evet gidilecek yer….Varılacak yer….nasılda önemlidir yolculuklarda…Peki şirket yönetiminde değil
mi?
Bir zaman önce çok moda kelimeler olarak hayatımıza girdi vizyon ve misyon… oldukça fazla firma
tarafından pek çok kez kullanıldı. Sonrasında kimileri sıkıcı ve gereksiz buldu. Kimileri ise inanarak
kullanmaya devam ediyor. Şimdi aramızda olmayan başarılı bir yönetim danışmanının kitabında
okuduğumu hiç unutmam.
Bir otelin kapısından geçerken sorun bir çalışana, vizyonu ve misyonu size tanımlayamayabilir…
ama emin olun cevaplayacaktır doluluk oranını…. Çok doğru bir taraftan. Ama gene de biraz farklı
düşünüyorum kendi açımdan.
Şirketler, kar etmek üzere kurulurlar. Karlı olabilmek bir sonuçtur. Yönetsel operasyonlarınızın,
aldığınız kararlar ve yaptığınız aksiyonlar neticesi elde ettiği bir sonuç. Sadece karlı olacağız demek
yeterli değildir. Önemli olan hangi zamanda, ne kadar karlı olacağız sorularının cevabını
verebilmektedir.
İster araba yolculuğunda, ister şirket yönetiminde, yola çıkmadan önce, mevcut durumun analizidir
önemli olan. Ne durumdayız? sorusunun cevabını açık yüreklilikle ve ne kadar doğru olarak ortaya
koyabilirsek, o kadar doğru bir başlangıç yapılmış olacaktır. Bir bakmak lazım arabanın tekerlekleri
sağlam mı?, yakıt var mı? Kapılar kilitli mi? Vb. Diğer bir açıdan bakmak gerekli, kaynaklarımıza,
satış tahminlerine, rakiplere, müşteri isteklerine, pazar yapısına vb etmenlere….. Sağlıklı bir mevcut
durumun analizi, yarınlar için sağlam bir temel oluşturacaktır.
Yolculuğumuz nereye? Hangi noktaya ulaşmak istiyoruz? sorularının cevabının birlikte hareket
ettiklerimiz ile birlikte verilmesi, en güzeli. Başkasının tanımladığı gelecek resmi için çalışmak
başka…..mümkün olan çoğunluğun fikri alınarak katılımcı bir gelecek resmi için çalışmak başka….
Vizyon tanımı için geleceğin resmi diyorlar…ne kadar önemli hem arabayı kullanan için, hem de
yolcu için….. hem şirket sahibi için, hem şirket yöneticisi için hem de şirket çalışanı için….
Bugün birçok insan bir arayış içinde…Sorduğunuzda, insanların çok net değil vizyonları.
Hayallerimizin peşinden gitmek, hayallerimizi gerçekleştirmek çokça ifade edilse de, hayata
geçirmek çok kolay değil. Bazı şirketler de aynı durumda. Hepsi başarılı olmak istiyor, hepsi karlı
olmak istiyor, hepsi bir noktaya ulaşmak istiyor. Ama önemli olan paylaşılan bir vizyon ile ortak bir
gelecek resmi ortaya koyabilmek ve insanları buna ulaşmak için motive edebilmek.
Sağlıklı bir mevcut durum analizi sonrasında, yolculukta varacağımız noktada için arabada olanlarla
hemfikir olmalıyız. Hepimizin yeteneği farklı da olsa, tecrübesi farklı da olsa, önemli olan gelecek
resminde fikir birliği. İyi niyetli de olsa, üzerinde anlaşılan bir gelecek resim için çalışılmadıkça,
istenilen başarıya ulaşılmayacaktır.
Yöneticilerin en önemli sorumluluğu, vizyon doğrultusunda tüm şirket çalışanlarını hatta paydaşlarını
motive edebilmektir. Bir çok filme, kitaba konu olan zor zamanlardaki başarılarda ortak nokta….aynı
yönde ilerleyebilmektir.
Misyon yani var olma nedenimiz, bizim vizyon doğrultusunda en önemli kaynağımızdır. Kendimize
duyulacak akıllı bir güven bizi her zaman dinamik tutacaktır. Arabayı kullanan ve yolcular için bu
nokta ne kadar önemli ise şirket yönetici ve çalışanları içinde o kadar önemlidir.
Yolculuğumuz boyunca, iş yaptığımız sürece bizi biz yapan değerlerimiz vardır. Geleceğin resmi için
ilerlerken bazı kısıtlarımız olacaktır. Bunlar bazen yasalardan, bazen de kendi koyduğumuz
değerlerden gelir. Başarı için her yol ve yöntem mubahtır diyemeyiz. Nasıl araba kullanırken hız limiti
varsa, nasıl araba kullanırken aşırı hızın riskleri varsa, nasıl profesyonel araba kullanmak diye bir
kavram varsa….şirketlerin de geleceğin resmi için yol almalarında değerleri vardır.
Özetle; sağlıklı mevcut durum analizi temelinde, paylaşılmış bir vizyon tanımı için değerlerimiz
çerçevesinde aksiyon almak, şirketleri yarın da var edecektir.
Geleceğin resmini hayal edebilmek ve zihnimizde çizmek en kolayı, ulaşmak için ise önemli bir
sürekli değişim – gelişim yolculuğuna başlamalıyız. Ne demiş Joel Barker… “eylem olmadan vizyon
sadece bir hayaldir. Vizyon olmadan ise eylem zaman geçirmektir. Eyleme sahip bir vizyon dünyayı
değiştirebilir.”
Bir sonraki yazıda buluşmak üzere……
Banu DAGADA
Endüstri Mühendisi
Vision Consultancy Engineering and Foreign Trade Co.Ltd.